Helsinki, tammikuu 16, 2024 - Eficode on julkaissut uuden SaaS-palveluna tarjottavan saavutettavuuden seurantatyökalun Eficode Accessibility Keeperin. Palvelu valvoo automaattisesti verkkopalvelujen saavutettavuutta ja tuottaa seikkaperäistä ja ymmärrettävää tietoa palvelun tilasta sekä sen mahdollisista muutostarpeista.

Verkkopalveluiden saavutettavuus lain vaatimusten mukaiseksi

Eficode kehitti saavutettavuuden seurantatyökalun vastatakseen digitaalisten palvelujen tarjoamista koskevien direktiivien ja lainsäädännön vaatimuksiin, jotka jo velvoittavat tai tulevat pian velvoittamaan laajaa joukkoa sekä julkisen että yksityisen sektorin toimijoita tarjoamaan saavutettavia verkkopalveluita ja mobiilisovelluksia.

Saavutettavuuden seurantatyökalu tehostaa saavutettavuustyötä

• Tarjoamalla ohjelmointityöhön tukea kooditasolla ongelmien havaitsemisessa.
  • Mahdollistamalla saavutettavuuden tilan ja kehityssuunnan seurannan ja korjaustarpeiden priorisoinnin.
  • Vähentämällä manuaalisen työn tarvetta automatisoimalla laaduntarkistusta.
  • Auttamalla julkaistun sisällön saavutettavuuden varmistamisessa.

Suomessa kehitetty seurantatyökalu tarjoaa selkeästi ja kattavasti informaatiota suomen ja englannin kielellä erilaisille käyttäjäryhmille. Palvelun käytettävyyteen on panostettu ja se tarjoaa helppokäyttöisen ja selkeän käyttöliittymän. Lisäksi palvelu kertoo ymmärrettävästi havaintonsa ja mahdolliset muutostarpeet. Saavutettavuusterminologia on tehty työkalussa helposti ymmärrettäväksi ja lähestyttäväksi.

Saavutettavuuden kokonaisvaltainen huomioiminen ja vaatimusten täyttäminen vaatii aina myös asiantuntijatyötä. Automaattinen valvontatyökalu kuitenkin tehostaa prosessia huomattavasti tuottamalla koneellisesti ajantasaisen ja kattavan kuvan palvelun saavutettavuudesta.

"Accessibility Keeper on virstanpylväs saavutettavuuden hallinnassa. Palvelu tarjoaa merkittäviä hyötyjä palvelujen saavutettavuuden jatkuvaan valvontaan ja ylläpitoon,  ja helppokäyttöisyytensä vuoksi tekee saavutettavuuden huomioimisesta myös miellyttävää. Eficode on sitoutunut tukemaan asiakkaitaan aidosti saavutettavien palvelujen tarjoamisessa, ja Eficode Accessibility Keeper on askel kohti digitaalista esteettömyyttä.", Jussi Rämänen – Team Lead, UX Research & Accessibility, Eficode.

Palvelun käyttöönotto käynnistynyt

Accessibility Keeperin käyttöönotto on jo käynnistynyt, ja palvelun ominaisuuksiin ja hyötyihin voi tutustua Eficoden verkkosivuilla.

Markkinointijohtaja Lauri Palokangas, Eficode, lauri.palokangas@eficode.com, 050 486 4918

Tietoa Eficodesta

Eficode on Euroopan johtava DevOps-yhtiö, joka rakentaa käyttäjäkeskeisen ohjelmistokehityksen tulevaisuutta kymmenessä maassa noin 600 DevOps-, palvelumuotoilu- ja ohjelmistokehitysasiantuntijan voimin.

Eficodella on Suomen vahvin saavutettavuuteen ja käytettävyyteen erikoistunut tiimi, joka koostuu IAAP:n ja UXQB:n sertifioimista saavutettavuus- ja käyttäjäkokemusasiantuntijoista. Toteutamme saavutettavia digitaalisia palveluita sekä auditoimme tai testaamme satoja digitaalisia palveluja joka vuosi.